De nya reglerna när det gäller att plugga upp betyg på komvux diskuterades på tv4 för någon dag sen. Det handlar om att om man pluggar upp ett ämne på komvux så hamnar man automatiskt i en grupp som har mindre chans att få tillgång till plats på universitet eller högskola. Detta är ju helt orimligt. Många av de program som jag vill söka kräver Matte C, och därför hade jag en plan på att plugga det i höst, men då missgynnas mina chanser sedan när jag ska söka till universitetet. Detta är ju helt sinnes! En motivering som nämndes till varför dessa spec-grupper ska finnas är att många pluggar upp ämnen för att öka sina chanser, och därmed "tar" platser ifrån sökande som kommer direkt från gymnasiet. Jag köper den motiveringen, men fortfarande; det är inte direkt som att de som pluggat upp ämnen på komvux har slappat eller bara glider på en räkmacka, de har ju pluggat hårt för att nå så höga betyg som möjligt.

Det som gör att jag stör mig på den här regeln är att den missgynnar alla, oavsett vad man har för motiv med att plugga på komvux. Visst att den stoppar ett slags "fusk", men samtidigt så skyddar inte regeln dem som vill plugga upp enbart ett ämne för att ens ha behörighet till vissa kurser eller program. Jag är ju en av dom, och det suger ju verkligen.

Två artiklar om detta
http://www.nyhetskanalen.se/1.6938 

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article637812/Svarare-komma-in-pa-hogskolan-via-komvux.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0